Stim

Omvärldsförändringar skärper konkurrensen 

ROLL & SCOPE
UI-Designer / Senor Designer

Moderering av strategiworkshop 
med ledningsgrupp
Ledning av workshop kring bildstrategi
Ny visuell identitet med:
Vitalisering av logga och 
grafisk profil
Säljstödsmaterial
Hemsida
Design direction

Mål

Musikbranschen har förändrats i grunden det senaste decenniet med ökad konkurrens från liknande aktörer i världen. För Stim gäller det att fortsätta vara relevanta och locka till sig medlemmar, låtskrivare och stakeholders med en tydlig och klar position på marknaden.

Kreativ lösning

Som medlemsorganisation var det av yttersta vikt att nå en enhetlig vision som medlemmarna känner är relevant. Arbetet inleddes med en workshop som mynnade ut i en övergripande strategi för modernisering av Stim som varumärke i sin helhet.

Vitalisering av logotypen till att bli mer tidsenlig och lättanvänd i digitala medier genomfördes med en specialritad ordbild med tunna och tjocka linjer som för associationer på ett subtilt sätt till noter och klassiska formelement inom musikens värld.

ROLL & SCOPE
UI-Designer / Senor Designer

Moderering av strategiworkshop 
med ledningsgrupp
Ledning av workshop kring bildstrategi
Ny visuell identitet med:
Vitalisering av logga och 
grafisk profil
Säljstödsmaterial
Hemsida
Design direction

Nya typsnitt togs fram för digitalt och tryck samt ett mer humanistiskt, dynamiskt och lekfullt uttryck med en professionell och distinkt tonalitet med fokus på musiker gav tonaliteten i bild och design – speciellt i tryckt material. Kreativitet, glädje och livfullhet för att bygga och skapa relationer med såväl låtskrivare och de som använder musik i sin affärsverksamhet som exempelvis restauranger, caféer och gym.

Input från workshopen med medarbetare kring bildstrategi mynnade ut i ett fokus på musik och musiker som togs fram i bild och design, ett helt nytt desingkoncept för hemsidan där min roll var design direction samt olika typer av säljsstödsmaterial. Uppdraget utfördes under min tid på designbyrån Pangea Design.

Stim är en kund som jag fått glädjen att arbeta med igen, under min tid på service – och tjänstedesignbyrån Antrop tillsammans med UX-kompetens. Det var ett mindre projekt med syfte att sälja in större uppdrag och byråtjänster. Antrop har genomfört fler uppdrag för Stim sedan dess.