Pensionsmyndigheten

Från magkänsla till data- och hypotesdriven utveckling

ROLL & SCOPE
UI-Designer/Design Lead
Tjänster för oinloggat och inloggat läge:
Moderering av workshops och designstudios
Visuell konceptdesign
Detaljerad design
Styleguide och UI Kit
INTRO

Pensionsmyndigheten var inne i ett intensivt skede i att förnya och modernisera den digitala närvaron. Initialt lades fokus på konceptutveckling och lansering av en ny responsiv webb baserat på modern teknik och med ett kundnära och agilt arbetssätt. Under kommande år fortsatte arbetet med att utveckla nya kundanpassade e-tjänster – tjänster med komplexa flöden och utmaningar.

ROLL & SCOPE
UI-Designer/Design Lead
Tjänster för oinloggat och inloggat läge:
Moderering av workshops och designstudios
Visuell konceptdesign
Detaljerad design
Styleguide och UI Kit
BAKGRUND

Myndighetens utmaningar

Ökad snabbhet och effektivitet

  • Korta ner leveranstider genom hela arbetsflödet i webbutvecklingen
  • Skapa förutsättningar för flexiblare och mer anpassningsbar utveckling

Ökad användarcentrering och kundfokus

  • Metoder och processer för hur man jobbar och stärker kundcentrering
  • Ökad kundnärhet med rätt kundnytta och högre träffsäkerhet

Nya tekniska förutsättningar

  • Flytta information och tjänster från Sitevision till AEM som CMS
  • Responsiv site

Få ihop helheten

  • Hur man får ihop helheten kring användarupplevelsen och de kundinsikter man har och får in med ett nytt arbetssätt och fem nya tvärfunktionella team

Vägen fram

  • Agila processer och arbetsmetodik
  • MVP-TÄNK med snabba kontinuerliga interneringar för att uppnå verklig kundnytta
  • Användare involveras i relevanta delar av utvecklingsaktiviteterna vid framtagning av slutprodukten
  • Tillgänglighet metodisk implementering av rådande webriktlinjer (WCAG 2.0 AA)
  • Kundresa och kundinsikter för att effektivt säkerställa djupare förståelse och optimera av organisationens förmåga att bemöta kundens behov och en bättre kundresan för användare
  • Hypotesdriven utveckling kompletterades allteftersom med datadriven approach
  • Löpande omstrukturering av teamen alltefter behov i den fortlöpande utvecklingen – ett team växte till fem multifunktionella team.
ROLL OCH ANSVAR

UI-Designer / Design Lead

Rollen som UI-Designer/Design Lead för myndighetens externa webb samt inloggat läge innebar arbete på både strategisk och taktisk, operativ nivå i att möta myndighetens strategiska inriktning och uppfylla kundernas behov.

Ansvarade för utvecklingen av designsystemets visuella komponenter och uppbyggnad i nära och tätt samarbete fem UX-kompetenser och Front end-utvecklare.

Ett uppskattat samarbete

Uppdraget var från början ett år för designkonceptualisering – det utökades och förlängdes fyra gånger till ett uppdrag som varade i fyra år. Detta var mitt femte uppdrag för Pensionsmyndigheten sedan 2007.

Rollbeskrivning och ansvar

  • Den visuella helheten för oinloggat- och inloggat läge och förbättrad
    användarupplevelse i samverkan med UX
  • Utveckling utifrån kundfeedback, verksamhetens krav och användarupplevelse
  • Tillgänglighetsanpassning enligt WCAG 2.0 AA
  • Konceptutveckling i linje med den befintliga grafiska profilen
  • Utveckla och anpassa den grafiska profilen till digitala kanaler
  • Framtagning och implementering av Styleguide och UI Kit
  • Inspirera och leda mot gemensamt utsatta mål
  • Driva och leda workshops och designstudios
  • Skapa och utveckla metoder och processer

Skissering i nära samarbete med UX

Under konceptfasen arbetade vi enligt utifrån ett effektivt upplägg. Wireframes med handritade skisser med resultat från designstudios med flera olika roller och en tydlig prioritering visade sig vara framgångsrik väg framåt och vi fick snabba ledtider. En ytterligare iterering med UX beroende på komplexitet bidrog till att designskisser snabbt kunde tas fram.

I takt med att teamen utökades anpassades upplägget. Min roll var navet för alla idéer och skisser som togs fram som jag omsatte till renodlade designskisser i nära samarbete och brainstorming med UX med värdefull input i båda riktningar, vilket innebar parallell skissering och idégenerering.

Korta snabba itereringar och vid behov vid nyutveckling av komponenter togs frågeställningar upp och diskuterades i ett UX forum för att säkerställa konsekvens och kontinuitet – vilket bidrog till en enad bild, minimering av avvikelser och skapandet av en kultur med högt i tak där alla bidrar och samverkar.

VÄRDESKAPANDE – PENSIONSMYNDIGHETEN

Nya arbetsmetoder

Effektivisering av utvecklingsarbetet

Initierade en ny metod som är enkel att applicera för säkerställande av förbättrade förutsättningar för teamen.

Metoden validerades som ett verktyg i det löpande optimerings- och förbättringsarbetet – lätt att genomföra utan krav på större resurser.

Den säkerställer medarbetares reella behov fångas upp och stärker därmed myndigheten som en attraktiv arbetsgivare.

Resultat – Metod

  • Identifiering och prioritering av områden med förbättringspotential
  • Omgående implementering av Visual Testing då det överträffade allas förväntningar.

Ett test av visuella element som tidigare tog en vecka, tar nu en kvart och minimerar antalet involverade roller och möten – vi gör nu automatiserade tester med 100% kvalitetssäkring.

Ahmad Muhar, Frontendutvecklare & Lead Styleguide PENSIONSMYNDIGHETEN

Resultat – Visual Testing

  • En ökad och jämn kvalitetssäkring till 100%
  • Kortare ledtider för att leverera och underhålla visuella element
  • Förbättrad användarupplevelse
  • Sammanhållet och konsekvent varumärke