STARTSIDA

Visuellt ger startsidan användaren en snabb och tydlig överblick med sökfunktionen i fokus och har en lättsam tonalitet som väcker intresse och är lätt att tolka. Som användare ska man lätt kunna förstå strukturen och hitta ingångarna till den information man söker. Navigeringen är visuellt attraktiv och ska fungera intuitivt för såväl van och mindre van användare.

De flesta kunderna har specifika frågor vad de vill ha svar på eller uppgifter som de vill utföra. I uppdraget ingick ett stort arbete att strukturera om informationsstrukturen samt ett nytt sätt hur man navigerar med hjälp av kort och taggar. Tydliga genvägar till tjänster från start- och understartsidor, som underlättar för kunden. Fokus på hur kunden uppfattar pensionen och inte hur pensionssystemet och dess olika förmåner är uppbyggt.

För att enklast förklara koncepttänket fokuseras visualiseringar på desktop även om tänket är mobile first. Vyerna är både konceptskisser med lorum ipsum texter och renodlad detaljerad design.

Sök
De initiala användartesterna visade på att sök var en prioriterad funktion då användarna oftast söker för att hitta information och har fått ett tydligt fokus och placering.

Hero-yta
Vid tillfällen då Pensionsmyndigheten vill förmedla ett tydligt budskap eller en kampanj, kan redaktörerna aktivera och använda denna komponent.

Länklistor
Här samlas ingångar till de sidor som är mest besökta samt tjänster och en lista för att hitta snabbt i strukturen.

Länklistorna förstärks visuellt med tillhörande ikoner vilket bidrar till en dynamiskt uttryck till helheten och positivt för tillgänglighet.

Sidfot
Sidfoten är uppdelad i två sektioner. Den första delen har ett större fokus på kunden (uppgiftsfokuserad) medan den andra delen är dels en spegling av menystrukturen och dels en yta för Pensionsmyndigheten att informera.
Dispositionen med de tre spalterna är en flexibel lösning som gör det enkelt för redaktörer att uppdatera och addera och ta bort länkar under ‘Våra e-tjänster’ efter behov.

Sidhuvud
Användaren möts av tillgänglighetsanpassade menyval och hamburgermeny för subnavigering.

Målgruppsingångar
Ett större fokus på de tre prioriterade målgruppsingångarna med tillhörande länkar är en central del för användaren att hitta rätt.

Användartester visade att
kundupplevelsen kunde optimeras – kärnfulla korta förklarande texter ersatte länkarna under målgruppsingångarna.

Puffytor och genvägar
Redaktionella puffytor och genvägar till prioriterade tjänster.

Blogg
Monicas pensionsblogg har ett eget visuellt manér med en egen logga för att lyfta fram det personliga tilltalet och locka användaren att ta del av mer information kring pensionsfrågor i ett format som är lätt och enkelt att förstå.

RESPONSIV DESIGN MED MOBILANPASSNING

Sköt dina pensionsärenden och e-tjänster enkelt och smidigt med exempelvis bankid med optimal funktionalitet och anpassad navigering på mobila enheter enligt etablerad standard och praxis. Innehållsförteckningar för undersidor och komponenter under konceptfasen.