Antrop

Tjänst- och servicedesignbyrå som siktar mot nya mål att vinna titeln som Årets byrå

ROLL & SCOPE
UI-Designer/Design Lead
Konceptdesign
Detaljerad design
Bildstrategi

Mål

Med utmärkelsen Årets byrå i sikte togs ett nytt grepp med responsiv och mer tidsenlig hemsida.

Ett designkoncept i samspel med den grafiska profilen som återspeglar byråns tjänsteerbjudande i linje med kärnvärden och affärsmål på ett tilltalande sätt gentemot utvalda målgrupper och som differentierar och stärker varumärket.

Hemsidan lanserades i februari 2016. Sedan dess har byrån vunnit utmärkelsen flera gånger – första gången 2018 och sedan 2020. En ny hemsida lanserades våren 2020.

Kreativ lösning

Flexibelt designsystem

Konceptet för hemsidan delades upp i komponenter där varje del har ett tydligt syfte. Tillsammans skapar de ett dynamiskt och flexibelt designsystem – med noga utvalda visuella grundelement som typografi, färger, bildmanér och illustrationer – som ett smörgåsbord att anpassa beroende på situation och kontext efter framtida behov.

Enkel navigering med större träffsäkerhet

En navigering med få ingångar, renodlad copy och ett avskalat visuellt manér som sätter innehållet i fokus. Navigeringen har en viktig funktion att vara tydlig och distinkt så man inte riskerar att tappa besökare.

Stora bilder

För att lyfta fram agila, iterativa, processer och konsulter med olika kompetenser skapades ett bildmanér med en inkluderande humanistisk subtil känsla. Bildmanéret har en tweakad färgrymd med varma lugna toner, som en röd tråd genom hemsidan med aktivt idéarbete i fokus.

ROLL & SCOPE
UI-Designer/Design Lead
Konceptdesign
Detaljerad design
Bildstrategi

Inbjuder till fördjupning

Kärnfulla kortfattade ingresstexter med länkar leder användaren vidare. En design och struktur som lockar och uppmuntrar besökaren till nyfikenhet och vidare läsning med visuella formelement, bilder och illustrationer i samverkan med text och innehåll.

Alla besökare är inte vana med branschspecifika begrepp – en viktig del är att tydligt och enkelt beskriva erbjudandet på ett enkelt, pedagogiskt och informativt sätt.

Fokus på säljdrivande aktiviteter och case

Byråns genomförda uppdrag och casebeskrivningar har en viktig säljstödsfunktion. En enskild sida med alla case togs fram – de har ett direkt tilltal med professionell tonalitet.

Bildmanéret för kundcase är i traditionell fyrfärg med ett levande ljus och oskärpa och återspeglar uppdragets karaktär.

På undersidor presenteras ett urval med fem case i slutet tillsammans med förstärkande referenscitat från nöjda kunder och framgångsrika uppdrag.

Dynamiska rörliga övergångar

Casebeskrivningarna har en visualisering med omsorg kring detaljer med dynamiska och rörliga övergångar vid exempelvis ‘hover’ som subtila förstärker ett kreativt uttryck.

Kortfattade summerande rubriker på svart bakgrund tonar in – de tydliggör kundens värde och resultat av byråleveransen med en gul färgton över bilden.

Säljsstödjande komponenter

Fokus lades på att säkerställa olika sätt för besökare att kontakta byrån – både för nya uppdrag och rekrytering.

Enskilda designkomponenter med varierat visuellt innehåll och uttryck utvecklades, som uppmanar och underlättar för besökaren att ta kontakt med ett personligt tilltal, bilder och kontaktuppgifter.

Sökord, taggar och begrepp är en viktig del – alla besökare är inte insatta i termer och begrepp eller vet vad de innebär.

Delarna skapar helheten – där design, innehåll och funktionalitet harmonierar

SÅ JOBBAR VI
JOBBA HOS OSS