E-TJÄNSTER, INLOGGADE SIDOR

För Pensionsmyndighetens omfattande och komplexa e-tjänster utvecklades ett eget manér med en mellanblå bakgrund för att särskilja tjänsterna från renodlade informativa sidor. Här har användaren ett tydligt uppgiftsfokus.

E-tjänsterna baseras på komplexa bakomliggande system där flödena anpassas utifrån vad användaren stegvis fyller i. Utmaningen var att hitta ett visuellt grepp som är flexibelt och applicerbart för tjänster med både enklare och djupare flöden på ett tilltalande sätt. Att vägleda användaren rätt med en överskådlighet – att användaren förstår omfattningen av tjänsten, var man är i processen i tjänsten, hur man kommer vidare och får mer information.

Onboarding
Varje e-tjänst innehåller en sammanfattning som vägleder användaren rätt – onboardingkomponenten är en av alla flexibla och återanvändbara komponenter i designsystemet med varianter på olika visuella element och innehåll.
Navigeringen
visar tydligt att användaren är inloggad och de olika ingångarna.
E-tjänsternas flöde
visualiserades i olika sektioner med en ljusblå bakgrund som vägleder användaren vidare som även är funktionell i handhållna enheter.
Här är tydliga rubrik-hierarkier en central del.
Tjänsterna har ett enhetligt, visuellt tydligt avslut med olika knappval och en tillbaka länk.