Pensionsmyndigheten 2009

Pensionsmyndigheten 2009

Lansering av en ny myndighet

ROLL & SCOPE
UI-Designer / Senor Designer
Moderering av workshops
Ny visuell identitet med: Tjänstedesign
Intranät
Film
Design direction
Logotyp
Grafisk profil
Publikationssystem
Vitalisering av Oranga kuvertet
Bildstrategi
Fotobrief och fotodirection

Mål

Två myndigheter, Premiepensionsmyndigheten och delar av Försäkringskassan, slås ihop till en ny myndighet – Pensionsmyndigheten – vars uppgift är att ge allmänheten bra information om hela pensionssystemet.

Hemsidan och den nya visuella identiteten ska tydliggöra att det är Pensionsmyndigheten som har det samlade greppet om pensionsfrågorna.

Kreativ lösning

Tjänstedesign

Hemsidan lägger stor vikt vid att vara serviceinriktad med lättillgängliga elektroniska tjänster på webbplatsen.

Designlösningen tar fasta på den etablerade kännedomen för det orangea kuvertet. Den orangea färgen förmedlar en känsla av empati och öppenhet. Det är också en varm, expressiv och framåtblickande färg, som passar en ny myndighet.

Ikoner utvecklades som tog återkopplade till den nya logotypens mjuka formspråk med rundade hörn.

ROLL & SCOPE
UI-Designer / Senor Designer
Moderering av workshops
Ny visuell identitet med: Tjänstedesign
Intranät
Film
Design direction
Logotyp
Grafisk profil
Publikationssystem
Vitalisering av Oranga kuvertet
Bildstrategi
Fotobrief och fotodirection

Film och intranät

Pedagogiska filmer togs fram för att tydliggöra den pågående omvandlingen av pensionssystemet.

Hemsidan var en del av byråleveransen och genomfördes med ett flertal underkonsulter i samverkan med kunden där min roll var design direction.

En lösning för myndighetens intranät togs även fram.

Utmärkelse Web Service Award

Hemsidan lanserades i januari 2010 och 2011 vann den 1’a pris i Web Service Award inom ”Samhällskategorin”.

Logotyp och grafisk profil

Casebeskrivningarna har en visualisering med omsorg kring detaljer med dynamiska och rörliga övergångar vid exempelvis ‘hover’ som subtila förstärker ett kreativt uttryck.

Kortfattade summerande rubriker på svart bakgrund tonar in – de tydliggör kundens värde och resultat av byråleveransen med en gul färgton över bilden.

Kostnadseffektvitet med publikationsstystem

För att bygga en tydlig igenkänning och kostnadseffektivitet utvecklades ett grafiskt element och ett enhetligt publikationssystem togs fram för Pensionsmyndighetens omfattande broschyrmaterial. Det orangea kuvertet vitaliserades även med ett mer personligt tilltal.

Bildstrategi

Bildstrategin utgjorde central del att nå en enad bild inom myndigheten kring den tonalitet och det moderna uttrycket man hade som mål att kommunicera såväl i digitalt som tryck. Bilder har en viktig funktion och är ett huvudbärande element i myndighetens omfattande kommunikationsmaterial med tydliga riktlinjer hur bilderna får användas.

Utifrån benchmarkanalys och moderering av workshops med fokus bilder och innehåll skapades en bildstrategi.

Bildstrategin är en viktig del att skapa igenkänning hos utvalda målgrupper och är ett levande dokument som utvecklas över tid och ger flexibilitet för framtida behov. Den är ett viktigt underlag och verktyg vid planering och genomförande av fotografering och skapandet av bildbanken. Färgerna från den nya färgpaletten återfinns i detaljer i bilderna.

Bilder på webben

På hemsidan återkopplar bilderna till olika livsscenarios som pensionssparare befinner sig i med olika behov av förutsättningar och behov.

PORTRÄTT OCH AKTIVITETSBILDER

Personerna utstrålar personlighet, har glimten i ögat och en naturlig värme. Färgerna i bilderna fångar upp och återkopplar till Pensionsmyndighetens färgpalett.

Bilderna har en dokumentär tonalitet och en tydlig koppling till det vardagliga livet. Människorna i bilderna befinner sig i ett sammanhang som ger en känsla av aktivitet. Bilderna lyfter fram ett yrke, ett intresse, en sysselsättning eller ett tillstånd som vi önskar belysa vid användningen av bilden.

Bilderna har en dokumentär tonalitet och en tydlig koppling till det vardagliga livet. Människorna i bilderna befinner sig i ett sammanhang som ger en känsla av aktivitet. Bilderna lyfter fram ett yrke, ett intresse, en sysselsättning eller ett tillstånd som vi önskar belysa vid användningen av bilden.

Personerna i bilderna visar på samhällets mångfald och representerar alla medborgare i Sverige. De har en spridning vad gäller kön, ålder, fysik samt ursprung och kulturell bakgrund. De speglar hela Sverige i både miljö och person.

 

Bilder för tryckt kommunikationsmaterial

För tryckta publikationer är bilderna anpassade specifika bilder till respektive broschyr och innehåll till exempel till basbroschyrerna med en porträttbild, en detaljbild och aktivitetsbilder.

PORTRÄTT

Personerna utstrålar personlighet, har glimten i ögat och en naturlig värme. Färgerna i bilderna fångar upp och återkopplar till Pensionsmyndighetens färgpalett.

Porträttbilden används tillsammans med detaljbilden på broschyromslag och aktivitetsbilder används i inlagan. För att skapa igenkänning används samma bildmanér som till livsscenariebilder för webben.

DETALJBILDER

Personerna utstrålar personlighet, har glimten i ögat och en naturlig värme. Färgerna i bilderna fångar upp och återkopplar till Pensionsmyndighetens färgpalett.

Detaljbilderna är av stämningsskapande karaktär och visar attribut och objekt ur aktivitetsbilderna. Det kan vara en återkoppling till en säsong, en situation, ett tema, en miljö eller en del av en miljö från det sammanhang där personen i den motsvarande aktivitetsbilden befinner sig.

AKTIVITETSBILDER

Personerna utstrålar personlighet, har glimten i ögat och en naturlig värme. Färgerna i bilderna fångar upp och återkopplar till Pensionsmyndighetens färgpalett.

När bilderna används tillsammans är porträttbilden alltid större än detaljbilden.

ANVÄNDNING AV PORTRÄTT-OCH AKTIVITETSBILDER TILLSAMMANS