MÅLGRUPPSSIDA
Gränssnittet har en ren disposition med en medveten användning av whitespace som designelement. Pensionsmyndigheten har informationstunga sidor med mycket text. En viktig del av designlösningen är att reducera en kognitiv ‘over-load’. Det är viktigt att underlätta för användaren och ge en möjlighet att överblicka, hitta det de söker, att förstå och ta till sig innehåll.
Den tidigare informationsstrukturen, med en klassisk trädstrukturnavigering, hade för många ingångar, en djup struktur på 6–8 nivåer och för många sidor samt onödiga landningssidor – det bidrog till att användare hade svårt för att hitta den information de letade efter.
Informationsstruktur på målgruppssidan renodlades till en enkel och tydlig kort/tagg struktur som byggdes upp i CMSet AEM.
Områdeskorten hjälper användaren som navigerar genom att välja kortkategori – den valda markeras i rött – och sedan väljer användaren ämnesrad under respektive kategori.
Lösningen vägleder användaren att hitta den information de söker genom den överskådliga strukturen som finns på samma sida med prioriterat innehåll.
Ämnestaggar
Olika kategorier har olika omfattning av tillhörande artiklar och information. Designlösningen har en flexibilitet – för kategorier med många artiklar slussas användaren vidare med ett antal taggar, där användaren kan filtrera på ämnen och samtidigt få en översikt hur mycket information som finns tillgänglig och var den går att hitta.
Designförslaget fångade ett scenario med två rader taggar för att förtydliga vikten av enkelhet i beslutsprocessen och att inte fler taggar adderades, vilket hade blivit svårt för användare att ta till sig.
